Rekordowa przepustowość w DCT Gdańsk. Wzrasta liczba przeładowanych tam kontenerów, mimo wojny na Ukrainie i pandemii. Sprzyjają temu korzystna lokalizacja DCT i wydajna praca osób zatrudnionych w tym porcie

Fot. Kazimierz Netka.

Powstanie trzeci terminal głębokowodny w DCT: Baltic Hub 3

Transport morski ciągle się rozwija i zyskuje na znaczeniu. Warto więc rozbudowywać porty. Tak też dzieje się w Polsce. Przykładem rozrastania się transportu statkami jest DCT – Deepwater Container Terminal w Gdańsku. O szczegółach poinformowała nas Magdalena Jagła – Marketing Business Partner DCT Gdańsk. Oto treść komunikatu:

W marcu 2022 r. DCT Gdańsk (DCT), największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, przeładował rekordową liczbę 206 645 TEU (20-stopowych jednostek ekwiwalentnych). Jest to wzrost o ponad 9 procent w porównaniu z poprzednim rekordem terminalu ze stycznia 2020 roku.

Osiągnięcie to jest istotne, zwłaszcza w świetle trudnej sytuacji pandemicznej, ciągłych wyzwań w globalnej branży logistycznej oraz trwającego konfliktu na Ukrainie.

Charles Baker, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk, powiedział: „Tym ostatnim rekordem udowodniliśmy, że jesteśmy odporni pomimo zawirowań w branży, wykorzystując korzystną lokalizację DCT i utrzymując najwyższą jakość usług. Chciałbym wyrazić szczególne uznanie dla naszych pracowników, ponieważ to właśnie oni, tydzień po tygodniu, przez cały rok, zapewniają wyniki spełniające oczekiwania naszych klientów.”

Pomimo trudnej sytuacji na rynku w 2021 r. DCT przeładowało rekordową ilość ponad 2 092 432 TEUs.

Charles Baker dodał: „W tym roku DCT Gdańsk obchodzi 15-lecie istnienia. Od 15 lat dążymy do zbudowania prawdziwego bałtyckiego hubu i bramy transportowej dla Polski, Europy Środkowo-Wschodniej i krajów bałtyckich. Przeładowując w marcu ponad 200 000 TEU, osiągnęliśmy kamień milowy w przeładunkach kontenerów w Polsce. DCT będzie nadal rozwijać się i inwestować aby jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Północnej. Oczekiwany wzrost w dłuższej perspektywie czasowej stanowi podstawę do budowy naszego trzeciego terminalu głębokowodnego, Baltic Hub 3.”

Po zakończeniu budowy Baltic Hub 3, DCT zwiększy swoje zdolności przeładunkowe o 1,7 mln TEU do ponad 4,5 mln TEU rocznie. Inwestycja, której wartość szacuje się na 500 mln euro (ok. 2,3 mld zł), obejmie budowę nabrzeża (zlokalizowanego na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 metrów, głębokości 17 metrów i 36-hektarowego terenu.

O DCT Gdańsk:

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W dniu 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.

DCT zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł. Oprócz projektu Baltic Hub 3, DCT Gdańsk kontynuuje inne duże programy inwestycyjne, w tym rozbudowę bocznicy kolejowej (z 4 do 7 torów, każdy o długości 750 m).

DCT Gdańsk wspiera lokalne społeczności, a jasno zdefiniowane, mierzalne cele zrównoważonego rozwoju są integralną częścią działalności biznesowej DCT Gdańsk.

Terminal jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach świata. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych oferujących instrumenty rozwoju dla przedsiębiorstw, samorządów i osób fizycznych, inwestujących w zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy. IFM Investors jest globalną firmą zarządzającą funduszami instytucjonalnymi, której aktywa na dzień 31 marca 2021 r. wynosiły 118 mld USD – poinformowała Magdalena Jagła – Marketing Business Partner DCT Gdańsk.

W Polsce powstają następne porty. Niedawno powstał taki obiekt dla lodołamaczy – w miejscowości Przegalina. Nowy port – tzw. osłonowy – zacznie wkrótce funkcjonować na Mierzei Wiślanej, przy kanale żeglugowym na Mierzei Wiślanej, w rejonie osiedla Nowy Świat w gminie Sztutowo. Kolejny planowany to port centralny w Gdańsku. Budowa podobnego portu, za falochronem, przewidywana jest też w Gdyni. Port może powstać również na potrzeby budowy elektrowni jądrowej. Niewykluczone, że znacznie powiększony będzie port w Ustce, do stawiania i obsługi farm morskich elektrowni wiatrowych. Powiększony ma być gazoport w Świnoujściu. Przygotowywane są plany zainstalowania na Zatoce Gdańskiej pływającego terminalu do rozładunku statków z gazem skroplonym.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *