Silver Crystal inicjuje kontakty handlowe Portu Gdańsk z Wielką Brytanią po wyjściu tego kraju z Unii Europejskiej. Port Gdańsk jako jedyny w Polsce posiada graniczny punkt kontroli weterynaryjnej nieskonteneryzowanych przesyłek surowca rybnego

Fot. z Archiwum ZMPGdańsk.

Pierwsza po brexicie dostawa ryb do Portu w Gdańsku

Z dniem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, na naszym kontynencie zaczęła się nowa epoka. Przybył, niezależny, silny partner handlowy, będący morską potęgą. Polska jest znaczącym partnerem Wielkiej Brytanii, jeśli chodzi o gospodarkę morską. Symptomem naszych nowych kontaktów jest pierwsze po brexicie zawinicie brytyjskiego statku do Trójmiasta. O szczegółach poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPGdańsk).

Przetwórstwo rybne w Polsce to jeden z najbardziej rozwiniętych, a zarazem szybko rosnących sektorów branży spożywczej. Nasz kraj jest coraz częściej obieranym miejscem zbytu przez zagranicznych przewoźników, ze względu na dynamicznie rosnące lokalne rynki konsumenckie i produkcyjne. Do portu w Gdańsku niedawno zawinął Silver Crystal pierwszy od wejścia w życie brextiu – czyli ostatecznego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej – chłodnicowiec z rybami z Wielkiej Brytanii.

„Silver Crystal to statek o długości 90 m, przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Posiada profesjonalne chłodnie, aby ładunek dotarł do portu docelowego w nienaruszonym stanie” – mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy portu Gdańsk.

Chłodnicowiec przywiózł na swoim pokładzie makrele z Wysp Szetlandzkich. Następnie, ryby trafiły do nowoczesnej chłodni magazynowo – przeładunkowej należącej do zaangażowanej w zrównoważoną działalność połowową Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP).

Jak powiedział Maciej Kisiel, prezes zarządu Chłodnia Gdańsk Sp. z o.o., dostawa towaru z Anglii mogła przypłynąć do nas tylko dlatego, że jako jedyni w Polsce posiadamy graniczny punkt kontroli weterynaryjnej dedykowany tego typu przesyłkom czyli nieskonteneryzowanym przesyłkom surowca rybnego (…) Przez naszą chłodnię przechodzi szeroka gama surowca rybnego, który finalnie kończy na talerzu statystycznego Polaka. Mówimy tu o śledziu bałtyckim, szprocie bałtyckim, śledziu z Morza Północnego czy dorszu z Morza Barentsa. Co ciekawe, Atlantyk północno-wschodni dostarcza nam ponad 7 mln ton ryby mrożonej do konsumpcji więc wszystko to, co trafia do Gdańska to jedynie promil tego, czym obdarowuje nas natura w tym regionie. Z roku na rok staramy się jednak udrożnić kanały transportu przez Port Gdańsk i jeszcze bardziej zmniejszyć koszty uzyskania surowca dla polskiego przetwórcy”.

Chłodnia PAOP zlokalizowana jest na samym wejściu do gdańskiego portu. Wybór tego miejsca nie był przypadkowy.

„Kluczowym elementem przy dokonywaniu wyboru była struktura rozłożenia polskiego biznesu związanego z przetwórstwem. Gdyby spojrzeć na mapę, w promieniu 180 km od Gdańska znajdziemy największe firmy zajmujące się przetwórstwem rybnym. Co więcej, dobrze skomunikowaną drogą A1 możemy dojechać na Górny Śląsk czy w okolice Bydgoszczy, gdzie ten przemysł również kwitnie. Z mojej perspektywy Gdańsk jest najlepiej zlokalizowanym miejscem w Polsce do tego typu przedsięwzięć” – dodaje Maciej Kisiel.

W bezpośrednim sąsiedztwie chłodni znajduje się nabrzeże, służące wyłącznie do wyładunku statków współpracujących z chłodnią, a w promieniu 5 km dwa terminale kontenerowe obsługujące bezpośrednie połączenia z Azją, Afryką i Europą Zachodnią. Dzięki lokalizacji na terenie Wolnego Obszaru Celnego (WOC), możliwa jest optymalizacja kosztów celnych i fiskalnych a w efekcie niższe koszty dostawy produktu do odbiorcy finalnego.

Fot. z Archiwum ZMPGdańsk

„WOC to terminal zlokalizowany wokół basenu Władysława IV, bezpośrednio przy wejściu do portu wewnętrznego w Gdańsku. To obszar traktowany jak przysłowiowa „zagranica”. Z praktycznego punktu widzenia, oznacza to szereg udogodnień dla przedsiębiorców. Na terenie Wolnego Obszaru Celnego zlokalizowani są nasi liczni importerzy, ale też agencje celne, firmy kontrolne i spedycyjne”- wyjaśnia Anna Drozd – rzecznik prasowy Portu Gdańsk.

Dnia 31 grudnia 2020 r. zakończył się okres przejściowy w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z UE. Oznacza to, że Zjednoczone Królestwo jest teraz formalnie państwem trzecim, a prawo UE nie ma już tam zastosowania.

Jeśli chodzi o cła, od dnia 1 stycznia 2021 r. Zjednoczone Królestwo traktowane jest jak każde inne państwo nienależące do UE. W szczególności w handlu między Zjednoczonym Królestwem a UE obowiązują obecnie procedury i formalności celne – napisano na stronie internetowej https://ec.europa.eu/taxation_customs/uk-withdrawal-pl_en , w artykule pt. „Brexit: Koniec okresu przejściowego”.

(K.N.)

Czytaj również w portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *