Stena Line wprowadzi dwa nowoczesne promy długości 222 m na linię Gdynia – Karlskrona. Pierwszy rejs Steny z nowego Publicznego Terminala Promowego w Gdyni: 1 stycznia 2022 roku

Fot. Stena Line.

Przygotowywana jest, na następne lata, oferta intermodalna: pociąg-prom

Stena Line kontynuuje rozwój swoich połączeń na Morzu Bałtyckim i zwiększa przepustowość zarówno pasażerską jak i frachtową na kilku liniach. Operator promowy informuje dziś, że w 2022 roku planuje wprowadzić dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów na linię Gdynia-Karlskrona. Dla klientów frachtowych Stena Line oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30%, a dla pasażerów – nową jakość podróżowania – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska i Agnieszka Nowakowska z Human Signs.

Fot. Stena Line. Stena Scandica – nowy prom na linii Gdynia-Karlskrona od 2022

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60%. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

Inwestycje w portach

Rozwinięcie zdolności przewozowych połączenia wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę dwóch portów w Gdyni i w Karlskronie. W Porcie Gdynia właśnie zakończono budowę nowego terminala promowego, który dysponuje nabrzeżem o długości 240 m, dzięki czemu wprowadzenie nowych większych statków stało się możliwe. Stena Line planuje pierwsze wypłynięcie z nowego terminala już 1 stycznia 2022 roku.

Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminala w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, min. modernizację rampy załadunkowej.

– Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30% więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czy idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza. – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Ciągły wzrost

Stena Line wierzy w ciągły wzrost popytu na transport morski, zarówno towarów, jak i pasażerów. Teraz armator zapowiada kolejny krok w rozszerzaniu swojej działalności na Bałtyku i w 2022 roku planuje wprowadzić promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów na linię Gdynia-Karlskrona. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe, co oznacza wzrost pojemności przewozowej na linii o aż 30% i nowe wrażenia z podróży dla pasażerów.

– Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego. – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Duże i nowoczesne promy

Stena Line planuje wprowadzić dwa nowe promy Stena Scandica i Stena Baltica na trasę Gdynia- Karlskrona latem i późną jesienią 2022 roku. Podczas przebudowy w zeszłym roku oba promy zostały przedłużone o 36-metrową sekcję środkową, dzięki czemu zyskały 30 procent dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postojów w porcie. Wnętrze zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla Stena Line, który ma zapewnić pasażerom nową jakość podróży.

Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line jest wyraźnie zaznaczona – oba promy są wyposażone w technologie mające na celu zwiększenie wydajności paliwowej oraz w nowe systemy oczyszczania wody balastowej. Większy tonaż oznacza również niższe emisje w przeliczeniu na transportowaną jednostkę.

FAKTY: Dwa nowe promy na linii Gdynia-Karlskrona

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

Fot. Stena Line. Wnętrza statku Stena Scandica

• nazwa: Stena Scandica i Stena Baltica

• budowa: 2005 r. w stoczni Cantiere Navale Visentini, Włochy

• przebudowa: 2020/2021 w stoczni Sedef w Tuzli, Turcja

• długość: 222 metry

• pojemność pasażerska: 970 osób

• zdolność przewozowa: 2875 metrów ładunkowych + oddzielny pokład dla samochodów osobowych

• liczba kabin: 202 kabiny, w tym 88 całkiem nowych oraz kabiny rodzinne i kabiny dla osób podróżujących ze zwierzętami

• restauracja i bar z widokiem na morze oraz kafeteria

• przestrzenie publiczne z wygodnymi fotelami i ekranami telewizyjnymi

• zewnętrzny pokład słoneczny, gdzie można podziwiać widok i doświadczyć świeżego morskiego powietrza

• cyfrowe ekrany informacyjne

• Wi-Fi dostępne we wszystkich miejscach publicznych

• sklep o powierzchni 120 m2 z szerokim asortymentem perfum, słodyczy, alkoholi

W ramach rozwoju działalności na Morzu Bałtyckim Stena Line ogłasza teraz również, że planuje wprowadzić dwa nowo wybudowane statki na linię między Nynäshamn i Ventspils w 2022 roku.

Trochę więcej o Stena Line

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 9 krajów, eksploatuje 37 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 4300 pracowników. Przewozy wynoszą co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 14 000 pracowników na całym świecie – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska i Agnieszka Nowakowska z Human Signs.

Na Bałtyku robi się coraz ciaśniej. Dlatego, ruch statków na tym morzu, a także inwestycje, muszą być dobrze zaplanowane. Polska, jako jeden z pierwszych krajów, opracowała „Plan zagospodarowania przestrzennego Polskich obszarów morskich w skali 1 : 200 000”. Polskie obszary morskie to nie tylko np. morze terytorialne, ale również polska wyłączna strefa ekonomiczna.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *