W Gdańsku ruszyła „RPA Poland Tour” – kampania szkoleniowa na temat robotyzacji i automatyzacji. Maszyny człekokształtne oraz inne (np. wirtualne, czyli programy komputerowe) będą coraz częściej wyręczać ludzi w fabrykach, instytucjach, zakładach usługowych.

Fot. Kazimierz Netka.

Człowiek już przegrywa ze sztuczną inteligencją… Może więc warto by mózgi elektronowe czym prędzej zaczęły za nas myśleć? A cyborgi – roboty – wyręczać nas w produkcji, w biurach?

O zakresie robotyzacji mówiono podczas zorganizowanych przez Pirxon – nową markę trójmiejskiej spółki SmartMedia – warsztatów na temat automatyzacji procesów biznesowych.

Nie bójmy się robotów — dowiedz się jak robotyzacja napędza rozwój gospodarczy i buduje konkurencyjność – zachęcali pomysłodawcy, inaugurując „RPA Poland Tour”, cykl 3 bezpłatnych warsztatów z automatyzacji procesów biznesowych. Pierwszy odbył się w Gdańsku, kolejne zaplanowane są w Warszawie i w Krakowie. W trakcie spotkań uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób zautomatyzować powtarzalne i monotonne czynności dzięki wykorzystaniu robotów (RPA – Robotics Process Automation), jakie zastosowania może mieć to w firmach uczestników oraz jakie przyniesie oszczędności. Wypróbują też działanie trzech rodzajów inteligentnych okularów (SmartGlasses) – wynika z informacji, które przekazała nam Aleksandra Górska – Junior Product Manager w spółce SmartMedia, cytując też wypowiedzi:
– Automatyzacja to nie tymczasowy trend, ale naturalny kierunek rozwoju wielu przedsiębiorstw w Polsce i na świecie – mówi Bartosz Sobolewski, prezes spółki SmartMedia, właściciela marki Pirxon. – Robotyzacja napędza rozwój gospodarczy, buduje konkurencyjność. Wirtualne roboty pracują 24 h na dobę, nie są głodne, zmęczone i nie potrzebują wakacji. Robot może zostać wykorzystany praktycznie w każdej branży, wdrożenie wirtualnego pracownika jest szybkie, ponieważ bot współpracuje z różnymi aplikacjami i wewnętrznym oprogramowaniem istniejącym w firmie.

Fot. Kazimierz Netka

Roboty automatyzujące procesy biznesowe (RPA), rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality), wykorzystanie inteligentnych okularów (SmartGlasses) oraz wearables computers, sztucznej inteligencji, technologii RFID i dronów dla optymalizacji procesów firm to rozwiązania wdrażane przez trójmiejską spółkę Smartmedia pod nową marką Pirxon.
Inspiracją do nazwy marki był pilot Pirx z opowiadań Stanisława Lema. To w tych opowieściach, wydanych w 1968 roku, można znaleźć pytania o zdolność maszyn do samodzielnego myślenia. Po 50 latach jest to już codziennością, a oferta marki Pirxon pokazuje, że maszyny mogą nie tylko myśleć, ale nawet zastępować człowieka w powtarzalnych i monotonnych zajęciach, pozwalając mu realizować się w bardziej kreatywnych i skomplikowanych zadaniach – informuje Aleksandra Górska – Junior Product Manager w spółce SmartMedia. – Eksperci z Boston Consulting Group przewidują, że automatyzacja pracy uzyskana dzięki robotom w perspektywie najbliższych dziesięciu lat przyniesie znaczące korzyści dla gospodarki i przełoży się na wzrost produktywności o ok. 30%. Według raportu Mindfields 90% badanych dostawców usług biznesowych zamierza inwestować w oprogramowanie działające jako robot w ciągu najbliższego roku, a 60% z nich już współpracuje z dostawcami softwarowych robotów.
Co to jest RPA – przykłady zastosowania w biznesie – omówił Piotr Kaczmarek – dyrektor SmartMedia.

Fot. Kazimierz Netka

Firmy, zwiększając swe zasoby kadrowe, będą zatrudniać wirtualnych pracowników i już tak się dzieje, również w Gdańsku. Sporządzenie raportu przez dyrektora,może trwać nawet 40 minut. Robot wykona to zadanie w ciągu 2 minut. Roboty będą kostkilerami (zabijającymi koszty) w przypadku czynności, które ludziom zabierają ponad 90 sekund. W 80 procentach zastąpią księgujących. Robota można szybciej wyszkolić niż człowieka. Ludzie się „wypalają” i chorują. Roboty są mniej awaryjne.

Fot. Kazimierz Netka

Jak RPA wykorzystywane jest przez duże firmy, czyli jak stawiać pierwsze kroki w robotyzacji? Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się tego, na przykładzie procesów robotyzacji w spółkach Lufthansy. Mówił o tym Andrzej Kinastowski z Lufthansa Global Business Services.
Czy maszyny są mądrzejsze od ludzi? Wydawało się, że w szachu komputer nigdy nie wygra z człowiekiem. W tym orku mija 20 lat od chwili, gdy arcymistrz Garri Kasparow został pokonany przez komputer.

Fot. Kazimierz Netka

Wydawało się, że go to gra,w które komputery naprawdę nie mają szans z ludźmi, bo to gra na przeczucie. Znowu okazało się, że my, ludzie nie mamy razi. W 20 lat po pokonaniu arcymistrz szachowego przez maszynę, teraz uległ komputerowi Ke Jie, arcymistrz gry w go. Przegrał z nią w tym roku.

Fot. Kazimierz Netka

Sztuczna inteligencja (AI – Artificial Intelligence) za 20 lat będzie tak tania, że zawita „pod strzechy” – mówił Andrzej Kinastowski. – Firmy będą wykorzystywać AI do robotyzacji. Postępu nie da się zatrzymać. Albo będziemy robotyzować, albo zostaniemy zrobotyzowani. Potrzebni będą analitycy biznesowi, specjaliści od zarządzania wiedzą, od zarządzania zmianą, od zarządzania projektami. Robotyzacja to przestrzeń dla pionierów. Robotyzujący kosztują więcej niż księgowi.
Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *