Wmurowano akt erekcyjny pod budowę publicznego terminalu promowego w Morskim Porcie Gdynia. To ważne  wydarzenie dla przyszłości polskiej żeglugi światowej. Nawiązuje do czasów, gdy polskie transatlantyki pływały z Gdyni do Ameryki.

Fot. Kazimierz Netka

Polska morska staje się coraz silniejsza i bliżej Bałtyku, a cudzoziemcy, którzy przypłyną do Gdyni promami – wysiadłszy ze statków, będą bliżej centrum tego miasta.

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdynia

W Gdyni powstaje kolejny port – dla promów. Budowany jest qw pobliżu historycznego miejsca – Dworca Morskiego, przy którym cumowały polskie transatlantyki, kursujące z Gdyni do Ameryki, już przed wojną m.in.: „Piłsudski”, „Batory”, a po II wojnie światowej – „Stefan Batory”. Teraz, promy przybywające do Gdyni, maja swą przystań niedaleko Trasy Kwiatkowskiego – daleko od wejścia z Zatoki Gdańskiej do portu. Nowe miejsce – publiczny terminal promowy – budowany jest znacznie bliże wyjścia: przy Nabrzeżu Polskim.

W środę, 9 października 2019 roku, wmurowano akt erekcyjny pod budowę terminala promowego (prace przygotowawcze – rozbiórkowe i budowlane – trwają od dawna). Na uroczystość podpisania i wmurowania aktu erekcyjnego, licznie przybyli politycy – parlamentarzyści, przedstawiciele rządu oraz administracji morskiej i instytucji związanych z obsługą porów i zapewnianiem bezpieczeństwa na morzu.

Fot. Kazimierz Netka

– Publiczny terminal promowy w porcie Gdynia to inwestycja, która ma szansę być uruchomiona w połowie 2021 roku – powiedział, witając gości, Adam Meller – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Charakter publiczny oznacza, że nie tylko jeden operator będzie w przyszłości z niej korzystał. Chcemy jako port Gdynia stworzyć silną autostradę morską do Skandynawii. Na razie budujemy cały czas z dużym skutkiem autostradę morską do Szwecji do miasta Karlskrona przy pomocy operatora Stena Line. Docelowo chcielibyśmy aby tych operatorów było więcej.

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdynia

Dla nas to ważny moment, albowiem terminal będzie relokowany z głębi portu, a to jest bardzo ważne dla operatów żeby być jak najbliżej wyjścia z portu, albowiem czas jest pieniądzem, w związku z tym na pewno operatorzy będą działać zdecydowanie sprawniej i skuteczniej, obsługa w porcie będzie krótsza i myślę, że to się przełoży na zadowolenie naszych klientów, pasażerów – mówił Adam Meller – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Polska morska się zmienia, Gdynia się zmienia dzięki trzem osobom: pani poseł Dorocie Arciszewskiej-Mielewczyk – przewodniczącej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, posłowi Marcinowi Horale oraz ministrowi Markowi Gróbarczykowi – powiedział Grzegorz Witkowski – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Naszemu ministerstwu udało się w gospodarkę morską pchnąć nowe pieniądze, nowe rozwiązania nowe wyzwania. Zielone światło dla gospodarki morskiej pali się; od kilku lat. Mam nadzieję, że będzie się paliło jak najdłużej. Dzięki świetnej kadrze menedżerskiej, dzięki armatorom, dziki zapleczu naukowemu w postaci Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, możemy realizować te wszystkie zadania a jest ich bez liku; przede wszystkim budowa całkowicie nowych portów w Świnoujściu, w Gdańsku w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka

Te inwestycje bardzo poważnie bierzemy pod uwagę, musimy bowiem być konkurencyjni. Rosnący potok ładunków z południa Europy na północ do naszych portów, gigantyczne liczby kontenerów z Azji, ale też towarów masowych muszą być zagospodarowane, zmagazynowane, wywiezione z portu. Dlatego dziękuję wszystkim, którzy na co dzień przyczyniają się do sprawnego bezpiecznego i szybkiego rozwoju. Ten terminal publiczny promowy, jest odpowiedzią na rosnący potok osób i towarów na rynku bałtyckim do Skandynawii – mówił Grzegorz Witkowski – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Kamień węgielny kojarzy się z czymś z węgla. W budownictwie jest jednak inaczej, bo w węgłach fundamentów układano specjalne kamienie, podtrzymujące budynek, stąd powiedzenie: kamień węgielny. To fundament, który symbolicznie łączy się z kotwicą, którą za chwilę wmurujemy; dlatego, że pierwszymi kotwicami były kamienie i taki symbol będziemy dzisiaj wmurowywać – powiedział Karol Zduńczyk – prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.

Fot. Kazimierz Netka

Jako firma wykonawcza, specjalizująca się w hydrotechnice, zauważamy, że ostanie lata to wielki boom i wielki rozwój również dla takich firm jak nasza. Spotykamy się z różnymi problemami ale takiego rozwoju inwestycji portowych jak teraz, do tej pory nie było. Teraz się z niego cieszymy i próbujemy sprostać zadaniom, a współpraca na tej budowie z inwestorem, mogłaby być modelowa dla wszystkich naszych inwestycji – mówił prezes Karol Zduńczyk.

Fot. Kazimierz Netka

Publiczny terminal promowy powstanie na terenie liczącym ponad 7 hektarów i będzie miał dostęp drogowy i kolejowy od strony lądu, by mógł się rozwijać, by większe promy przypływały – powiedział Grzegorz Dyrmo – wiceprezes ds. inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Muszą być zbudowane dwie rampy. Jedna, dolna, o szerokości 30 metrów, i górna ruchoma o szerokości 10 metrów. Oprócz tego będzie wykonana estakada najazdowa długości około 270 metrów, galeria długości 200 metrów, z łącznikiem ruchomym szerokości 3,5 metra, aby mogli pasażerowie wejść na pokład promu i wyjść stamtąd. Na powierzchni ponad 6 ha będą miejsca dla samochodów załadowywanych i rozładowywanych. Postanie też magazyn o powierzchni około 900 metrów kwadratowych , a także zaprojektowane będą ą też miejsca postojowe – około 200.

Cała inwestycja jest ogromna, bo na ponad 235 mln złotych netto. Dofinansowanie wynosi 117 mln zł netto z funduszy europejskich. Port się rozwija, tydzień temu otwieraliśmy magazyn wysokiego składowania, teraz budujemy terminal, modernizujemy nabrzeża, pogłębiamy kanał portowy. W tym roku chcemy zacząć wyburzenia, by poszerzyć wejście dla statków do portu, ze 100 do 140 metrów. Zakończyliśmy inwestycję, trochę zbieżną z terminalem, jest to Węzeł Ofiar Grudnia 1970 – mówił Grzegorz Dyrmo – wiceprezes ds. inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Szczegółowy opis inwestycji zawiera następujący komunikat, który przekazał nam Dział Marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia:

Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia

W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypomniał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS „Piłsudski”.

Fot. Kazimierz Netka

Koncepcja kamienia węgielnego w postaci kotwicy będącej repliką tej, która była na burcie MS „Piłsudski”, przypomina, że wybudowanie Portu Gdynia i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów odradzającej się II Rzeczpospolitej. Symbolem stała się także odznaka Pierwszej Brygady Piłsudskiego, która znajdowała się na dziobie transatlantyka, a uwieczniona na tubie – kamieniu węgielnym pod terminal. Do wnętrza tuby trafił akt erekcyjny, dzisiejsze wydanie prasy codziennej, kolekcjonerska 5-złotowa moneta wydana przez NBP z okazji 100 – lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz nośnik pamięci elektronicznej z wystawą PORT GDYNIA – SZTANDARDOWA INWESTYCJA POLSKI NIEPODLEGŁEJ, autorstwa artysty, Tadeusza Urbaniaka.

Fot. Kazimierz Netka

Jedną z wizytówek tamtych czasów był Dworzec Morski przy nabrzeżu Francuskim, do którego cumował flagowy statek polskiej floty pasażerskiej – symbol nowoczesności, wizji i odwagi. W obszarze ruchu pasażerskiego budowa publicznego terminalu promowego w Gdyni jest pierwszą od tego czasu tak dużą inwestycją, stanowiącą kolejny kamień milowy w rozwoju miasta i kraju.

Fot. Kazimierz Netka

Inwestycja przyczyni się do przyjmowania większej liczby promów oraz ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się czas związany z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).

Fot. Kazimierz Netka

Nowa lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego – zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala to również korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

-Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T – komentuje Adam Meller- Prezes ZMPG S.A.

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w gdyńskim porcie. Prace obejmują między innymi budowę terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowę nabrzeży o długości około 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m2 . Ponadto DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych oraz inne prace infrastrukturalne. Do realizacji zadania zaplanowano użycie blisko 2000 ton stali, a także 20 tys. m³ betonu.

Fot. Kazimierz Netka

– Prace na budowie terminalu postępują zgodnie z harmonogramem – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO – Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach – do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne – między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro.

Fot. Kazimierz Netka

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN – napisano w komunikacie.

Fot. Kazimierz Netka

Projekt, pt. Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” wspierany jest finansowo z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, oś priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TENT i transportu multimodalnego.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *