Żegluga na Bałtyku już w piątek ruszy z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni. Nastąpi oficjalna inauguracja rejsów stamtąd do Karlskrony. Zainicjuje te podróże Stena Line. Pierwszy statek: Stena Spirit, odpłynie o godz. 19:30

Na zdjęciu: Publiczny Terminal Promowy w Gdyni i statek Stena Line podczas prób nabrzeża w kwietniu 2022 r. Fot. Stena Line.

Ważne wydarzenie na 100-lecie rozpoczęcia budowy Morskiego Portu Gdynia

Stena Line wkrótce rozpocznie kursowanie z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni. Pierwszy statek – prom Stena Spirit – odpłynie z nowego terminala o godzinie 19:30 w dniu 17 czerwca 2022 roku. To wręcz epokowe wydarzenie i czekano na tę inicjację od zeszłego roku. 23 września 2021 roku, w Gdyni, właśnie tam zorganizowano konferencję kończącą budowę publicznego terminalu w Porcie Gdynia. Generalnym Wykonawcą Terminalu była Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska.

Fot. Kazimierz Netka.

Od razu, jako głównego użytkownika nowej przystani promowej w Trójmieście, wskazywano Stena Line. Teraz, o inauguracji za kilka dni rejsów z tego miejsca, poinformowały nas Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska z Human Signs:

Publiczny Terminal Promowy to nowa inwestycja w Porcie w Gdyni. Będą z niej mogły korzystać statki Stena Line a także innych operatorów promowych. Mieści się niedaleko wejścia do portu, przy nabrzeżu Polskim.

„Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata.” mówi dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Marek Kiersnowski.

Miejsce nowego terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep. Kolejna kwestia bardzo istotna dla Stena Line to zrównoważony transport. Na nowym terminalu będzie można wprowadzić idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków, co obniży emisję spalin.

Miejsce, z którego teraz będą rozpoczynać się w Gdyni rejsy Stena Line, jest też wygodne dla pasażerów. Nowy terminal znajduje się bliżej centrum miasta; można tam dojść, co zwiększy zainteresowanie turystów po obu stronach morza.

Trochę więcej o Stena Line

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 9 krajów, eksploatuje 37 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 4300 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia około 16 000 pracowników na całym świecie – poinformowały Agnieszka Nowakowska z Human Signs oraz Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska.

Fot. Kazimierz Netka.

Koszt budowy Publicznego Terminala Promowego w Gdyni wyniósł ponad 290 mln złotych. Dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wyniosło prawie 117 mln złotych. Unijne pieniądze pochodziły z zasobów Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014 – 2020: Rozwój europejskiej sieci drogowej TENT.

Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego i przekazanie go armatorom do użytku jest jednym z elementów obchodów 100-lecia Portu Gdynia. Ustawa o budowie portu w Gdyni została podjęta przez Sejm II Rzeczypospolitej 23 września 1922 roku.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *