Żuławy. Polska kopie kanał niezależności od Rosji. Na budowie  drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wycięto drzewa, usunięto pozostałości po II wojnie światowej. Powstaje nabrzeże do rozładunku statków ze sprzętem

Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix.

W 2022 roku nasz kraj i Unia Europejska uzyskają niezależność od Federacji Rosyjskiej na polskiej części Zalewu Wiślanego

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni

W zeszłym roku rozpoczęły się prace przygotowawcze do niezwykle ważnej inwestycji prorozwojowej nad Zatoka Gdańską – do budowy kanału żeglugowego z Bałtyku do Elbląga, przez Mierzeję Wiślaną i Zalew. Usunięto wtedy drzewa w miejscu planowanego przekopania Mierzei. Teraz roboty są już bardziej zaawansowane. O szczegółach poinformowała nas Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, przekazując następujący komunikat:

Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix”

Od kilku tygodni trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Po przekazaniu terenu Wykonawcy, czyli polsko-belgijskiemu konsorcjum firm NDI oraz Besix, budowa została wygrodzona. Na teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych. Wśród pozostałości po II wojnie światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także zaplecze, czyli biura budowy.

Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix”

Aktualnie w szerokim zakresie toczą się prace porządkowe oraz przygotowawcze, związane z wykonaniem nabrzeża rozładunkowego, zlokalizowanego w części morskiej przekopu. Rozpoczęły się dostawy materiałów na potrzeby wykonania nabrzeża. Na całym terenie wykonywane są też przygotowawcze prace ziemne. Potrwają one przez najbliższe miesiące.

 – W lutym zacznie powstawać nabrzeże południowe (rozładunkowe), połączeniowe oraz część nabrzeża kanału żeglugowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/ Besix. Całość tego obiektu przeznaczona będzie na potrzeby dostaw drogą morską materiałów budowlanych. Chcemy zminimalizować przewożenie materiałów lądem.

Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix”

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski podkreśla, że organizacja ruchu podczas budowy jest dla Inwestora sprawą bardzo istotną:

– Przyświecają nam dwa kluczowe założenia, a mianowicie maksymalizacja transportu materiałów budowlanych drogą wodną oraz minimalizacja utrudnień w sezonie letnim.

Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix”

Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. I” obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix – poinformowała Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *