Fot. Kazimierz Netka.
Warto będzie zrezygnować z dojazdów samochodami, z rejonu Gdańsk Południe do jego centrum
Z powodzeniem w Gdańsku zbudowano szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM 1) do Portu Lotniczego i dalej na pojezierze, do Kościerzyny i do Kartuz oraz do Gdyni. Teraz pora na następną, podobną realizację inwestycji: PKM 2, czyli Pomorską Kolej Południe, z Gdańska Śródmieścia (na Żuławach) przez północną Orunię, Gdańsk Południe, do osiedla Kowale, a w przyszłości do Kolbud, z przedłużeniami do innych miejscowości na pojezierzu.
Fot. Kazimierz Netka.
To będzie epokowa inwestycja – tak o niej mówią zarówno marszałek województwa, Mieczysław Struk jak i Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska, oraz wicemarszałkowie, wiceprezydenci , a także szefowie spółki Pomorska Kolej Metropolitalna – która jest współrealizatorką tego przedsięwzięcia: zaprojektowania, a potem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk Południe. 20 listopada 2023 roku, podpisano umowę dotyczącą współpracy przy projekcie PKM Południe pomiędzy Województwem Pomorskim i Gminą Miasta Gdańska przy współudziale Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA.
Fot. Kazimierz Netka.
W konferencji, poprzedzającej podpisanie umowy, informacji udzielali m.in.: Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego; Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska, Leszek Bonna – wicemarszałek województwa pomorskiego, Piotr Grzelak – wiceprezydent Gdańska; Henryk Halmann – skarbnik Województwa Pomorskiego; Grzegorz Mocarski – prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej; Rafał Rychel – dyrektor Pionu Inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej; Piotr Malepszak – pełnomocnik ds. kolejowych miasta Gdańska.
Fot. Kazimierz Netka.
Konferencję prowadzili: Michał Piotrowski – rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego; Daniel Stenzel – rzecznik prasowy prezydent Gdańska; Tomasz Konopacki – rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Szczegóły zawiera poniższa informacja, przekazana nam przez panów rzeczników:
Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk wspólnie przygotują projekt PKM Południe
Fot. Kazimierz Netka.
W siedzibie samorządowej spółki PKM SA podpisana została umowa ramowa o współpracy pomiędzy Województwem Pomorskim i Gminą Miasta Gdańsk, przy współudziale samorządowej spółki PKM SA, będąca pierwszym krokiem do wspólnej realizacji epokowego projektu PKM Południe.
W imieniu obu samorządów umowę podpisali: marszałek województwa Mieczysław Struk, prezydentka Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wicemarszałek Leszek Bonna i wiceprezydent Piotr Grzelak oraz prezes PKM S.A. Grzegorz Mocarski.
Fot. Kazimierz Netka.
– Nie boję się powiedzieć, że to epokowa inwestycja. Chcemy usprawnić transport zbiorowy do intensywnie zamieszkałych dzielnic – podkreślał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki naszej obecności w UE będziemy mogli ten projekt fizycznie zrealizować. Jestem pewien, że o tej inwestycji będzie się mówić nie tylko w Polsce ale i w całej Europie.
Zgodnie z umową Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk będą współfinansować opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe, która ma powstać w latach 2023-2026. Jej szacunkowy koszt wynosi 50 mln zł, z czego 28 mln zł to wkład Miasta Gdańska, wniesiony do projektu poprzez dokapitalizowanie spółki PKM. Środki te Miasto Gdańsk przekazywać będzie samorządowej spółce sukcesywnie w latach 2023 – 2026, docelowo obejmując w niej ok. 7,5 proc. udziałów.
Fot. Kazimierz Netka.
– Zrobiliśmy kolejny krok w stronę realizacji PKM Południe – największego do tej pory projektu inwestycyjnego w Gdańsku. Dużo większego i droższego niż budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Dziś podpisaliśmy umowę o współpracy w realizacji tego epokowego przedsięwzięcia – mówiła podczas konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Dzięki niej spółka PKM S.A. będzie mogła ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji. Jest to niezbędne m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie. Jeśli uda nam się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe już w obecnej perspektywie unijnej, w latach 2026-2029.
Fot. Kazimierz Netka.
Dzięki podpisanej przez samorządy umowie możliwe będzie ogłoszenie już wkrótce przez PKM SA przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska”, składającego się z trzech zadań:
Zadanie kolejowe: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: budowa linii kolejowej nr 250 na odcinku Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale”.
Zadanie drogowe nr 1: „Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską”.
Zadanie drogowe nr 2: „Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie Węzła Kowale”.
Źródło: Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.
Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe. Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi możliwe będzie już w obecnej perspektywie unijnej, w latach 2026 – 2029.
Celem projektu PKM Południe jest stworzenie nowoczesnego systemu kolejowego transportu publicznego dla ruchu pasażerskiego o charakterze aglomeracyjnym, komplementarnego i funkcjonalnie zintegrowanego z innymi formami komunikacji zbiorowej. Już za kilka lat PKM Południe ma stać się realną alternatywą dla transportu indywidualnego, poprzez budowę nowej infrastruktury kolejowej pozwalającej na włączenie do istniejącej osi komunikacyjnej Wejherowo – Reda – Rumia – Gdynia – Sopot – Gdańsk kolejnych terenów położonych w południowych dzielnicach Miasta Gdańska.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dzisiejsza decyzja władz województwa i miasta to kolejny duży krok, po opracowaniu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, przybliżający nas do realizacji PKM Południe – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Tym projektem wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Zdecydowana większość z nich podczas konsultacji społecznych w 2022 roku nie mówiła „czy”, tylko kiedy PKM Południe powstanie. Zainteresowanie tą inwestycją jest ogromne. W 3 seriach konsultacji wzięło udział prawie 600 osób stacjonarnie i ponad 1400 online, a nagrania z nich w na kanale YouTube PKM obejrzało ponad 6000 osób. Naszą stronę internetową dedykowaną projektowi PKM Południe (www.pkm-poludnie.pl) tylko w pierwszym miesiącu od jej uruchomienia wyświetlono ponad 100 tysięcy razy! – napisano w informacji dotyczącej Pomorskiej Kolei Południe.
Fot. Kazimierz Netka.
Realizatorzy projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) Południe pragną, by dofinansowanie unijne wyniosło 85 procent kosztów. Pieniądze mają pochodzić z programu FEnIKS: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027.
Pomysł, by zbudować kolej na południu Gdańska, czyli przez tereny przeznaczone na powiększenie miasta, powstał już w latach 70 – 80 ubiegłego wieku, czyli około pół wieku temu. Wyznaczono nawet tereny pod budowę tej trasy. Niestety, zarezerwowany dla pociągów obszar, został zabudowany. Dlatego koncepcję z poprzedniego stulecia, trzeba było zaktualizować, czego dokonano ostatecznie w 2018 roku. Było około 90 propozycji tej trasy.
Więcej wiadomości na temat koncepcji budowy kolei w Pomorskiem można znaleźć pod adresem:
PKM Południe ma być o wiele bardziej efektywna od PKM 1, czyli tej z Wrzeszcza do Lotniska i dalej, zbudowanej w znacznej części na szlaku tzw. kolei kokoszkowskiej. PKM Południe ma obsługiwać osiedla zamieszkane przez około 100 000 osób.
Pełna nazwa przedsięwzięcia brzmi: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego”.
PKM 2 wyruszać będzie z przystanku Gdańsk Śródmieście (czyli na Żuławach) i dotrze na wzgórza morenowe (na dystansie 7 km powstanie 6 przystanków). Pociągi mają do pokonania dość dużą różnicę wysokości, a projektanci trasy mieli trudne zadanie, by wytyczyć szlak torów w ten sposób, by stromizny na szlaku jazdy pociągów były jak najmniejsze.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl