Międzynarodowe Lato Szekspira w Gdańsku. Żyjący przed wiekami autor „Burzy” i profesor Jerzy Limon przyciągnęli do stolicy województwa pomorskiego naukowców i aktorów z różnych kontynentów.

Na zdjęciu: Reprezentanci organizatorów Międzynarodowego 21. Festiwalu Szekspirowskiego i Międzynarodowego Kongresu ESRA w Gdańsku. Fot. Kazimierz Netka.

Takiego nasycenia sztuką typu: „Być albo nie być” jeszcze nie było w Gdańsku chyba w żadne wakacje. William Szekspir opanował miasto, ogarniając je w obszarach od wybitnych postaci nauki po najwybitniejszych artystów. Wkracza na prawie wszystkie sceny; pojawi się nawet w Królewskiej Fabryce Karabinów.

Można powiedzieć, że Gdańsk, dzięki Williamowi Szekspirowi, podbił sceny europejskie; przyciąga świat. Zawdzięczamy to Gdańskiemu Teatrowi Szekspirowskiemu i jego twórcy – prof. Jerzemu Limonowi.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Przypominam, że już w najbliższy piątek, 28 lipca 2017, startuje 21. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – informowała na początku bieżącego tygodnia Magdalena Hajdysz – rzecznik prasowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – Przypominam, że Festiwal dostał się do ścisłego finału prestiżowej EFFE Award – jako jedyny z polskich festiwali – a tym samy znalazł się wśród 26 najlepszych festiwali w Europie.

Fot. Kazimierz Netka

Festiwal Szekspirowski, a także kongres Szekspirologów ESRA, przyciągnął naukowców i aktorów z niemal całego świata. Niektórzy nie mogli doczekać się rozpoczęcia Kongresu ESRA. Pani z Chin przybyła już 27 czerwca; Niestety, pomyliły się jej daty. ESRA rozpoczął się miesiąc później, czyli dzisiaj, 27 lipca!

W tym roku w nurcie głównym Festiwalu gościmy spektakle z Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Indii, Ukrainy, Hongkongu, Rosji oraz Polski – informuje dalej Magdalena Hajdysz – rzecznik prasowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Nurt SzekspirOFF ponownie odbędzie się w formule konkursowej, a wydarzenia będą oceniane przez trzyosobowe jury w składzie: Jacek Głomb – dyrektor Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy, Jacek Wakar – krytyk teatralny i dziennikarz oraz Romuald Wicza-Pokojski – dyrektor Teatru Miniatura w Gdańsku. Zostanie również przyznana nagroda publiczności – możliwość głosowania będą mieli widzowie, którzy zakupią karnet na wszystkie wydarzenia SzekspirOFF – oraz nagroda redakcji festiwalowej gazety Shakespeares Daily.

 

Fot. Kazimierz Netka

W tym roku w ramach nurtu SzekspirOFF wystąpią 22 zespoły teatralne – z Polski, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Słowacji i Belgii. Wydarzenia będą prezentowane w ośmiu różnych przestrzeniach Gdańska i Sopotu.

Festiwalowi tradycyjnie towarzyszy też bogaty program Letniej Akademii Szekspirowskiej, w ramach której odbędą się warsztaty i spotkania z artystami.

O szczegółach mówiono podczas konferencji prasowej 21. Festiwalu Szekspirowskiego, 27 lipca 2017 roku w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Wiadomości uczestnikom spotkania przekazali: prof. Jerzy Limon – dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku; Krzysztof Grabowski – kierownik Artystyczny Nurtu SzekspirOFF; Joanna Śnieżko-Misterek – koordynator Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku; Anna Ratkiewicz-Syrek – koordynator Letniej Akademii Szekspirowskiej oraz koordynator Kongresu ESRA z ramienia GTS; Grzegorz Bral – dyrektor Teatru Pieśń Kozła i reżyser spektaklu „Wyspa”; Magdalena Hajdysz – rzecznik prasowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

 

Fot. Kazimierz Netka

Konferencja odbyła się w dzień inauguracji Międzynarodowego Kongresu ESRA (European Shakespeare Research Association), który obraduje w Uniwersytecie Gdańskim, w dniach 27 – 30 lipca 2017 (więcej informacji: http://esra2017.eu) .

W 1993 roku wskrzesiliśmy ten pomysł po blisko 400 latach tradycji wizyt aktorów angielskich w Gdańsku, było to dla nas epokowe wydarzenie, wprawdzie tylko jeden zespół teatralny przyjechał, na więcej nie było nas stać. Był to Oxford Stage Company, który zaprezentował się po angielsku i od tego się zaczęło. Ta historia jest długa, wydaliśmy już 2 tomy dokumentacji festiwalu. Zainteresowanie mają do tego dostęp – mowił.

Historia sięga więc 1993 roku, kiedy to Fundacja Theatrum Gedanense zorganizowała pierwsze Gdańskie Dni Szekspirowskie, przekształcone później w Festiwal z okazji 1000-lecia Miasta Gdańska.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Tegoroczny, 21 już z kolei Festiwal Szekspirowski, przypada po okresie bardzo wyjątkowym. Lipiec jest dla nas bardzo intensywnym miesiącem – dodał prof. Jerzy Limon. Były trzy ważne wydarzenia. 18 lipca gościliśmy brytyjską parę książęcą: Kate i Williama, dla której specjalnie przygotowaliśmy wydarzania artystyczne. Teatr musiał pokazać, co potrafi oraz i dach ma otwierany To wszystko zrobiło, jak sądzę, wielkie wrażenie

Drugim wydarzeniem jest konferencja, szekspirologiczna –stowarzyszenia europejskich szekspirologów ESRA. Uczestniczy w niej 250 badaczy Szekspira z Europy i ze świata. Konferencja jest dla nas ważnym wydarzeniem; organizujemy ją wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim i wydaje mi się, że na taką skale to rzadko który teatr w Polsce przygotowuje takie międzynarodowe spotkania.

Cieszę się, że termin konferencji nachodzi na Festiwal, więc część naszych konferencyjnych gości zostaje nawet dłużej, żeby zobaczyć spektakle podczas Festiwalu.

Trzecim lipcowym wydarzeniem wielkim, jest właśnie Festiwal Szekspirowski, który w tym roku w formule głównego programu – bo offowy dobrze się trzyma – my też się trzymamy, ale z powodu cięć budżetowych, które nas dotknęły (dowiedzieliśmy się o tym 2 miesiące przed festiwalem) i wcale nie ze strony ministra kultury. Dotacje zmniejszył Urząd Marszałkowski. Z tego powodu musieliśmy program obciąć prawie o połowę.

Festiwal utrzyma się przy życiu, mam nadzieje, że takich cięć urzędy nie będą robiły w przyszłości, takich niespodzianek, ale to sprawa dogadania się.

 

Fot. Kazimierz Netka

To co zostało w programie, jest bardzo ciekawe. Bardzo nas cieszy, że Teatr Pieśń Kozła inauguruje ten festiwal.

Program mainstreamu jest okrojony, udało się go pomieścić na naszym teatrze, z wyjątkiem jednego wydarzenia, na które zapraszamy do Teatru Leśnego we Wrzeszczu – powiedział prof. Jerzy Limon – dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

– Wspomniałem, że wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim organizujemy Festiwal Szekspirowski i jesteśmy zaszczyceni, ze profesor Jerzy Gwizdała, rektor Uniwersytetu Gdańskiego, objął konferencję ESRA swoim patronatem. Większość wykładów, seminariów odbędzie się na Wydziale Prawa i Administracji UG. Za dwa lata kongres ESRA odbędzie się w Rzymie – mówił prof. Jerzy Limon.

 

Fot. Kazimierz Netka

Po konferencji, o godz. 12:30 w Sali głównej teatru, odbyła się próba medialna spektaklu „Wyspa” Teatru Pieśń Kozła.

Więcej wiadomości na temat tegorocznego wydarzenia można znaleźć na stronie internetowej: http://festiwalszekspirowski.pl .

Warto wiedzieć, że Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal w Polsce – został finalistą prestiżowej Europe for Festivals, Festivals for Europe – EFFE Award i znalazł się na liście 26 najlepszych festiwali w Europie – obok Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu i Fringe Festival w Edynburgu.

 

Źródło ilustracji: Gdański Teatr Szekspirowski

O wyróżnieniu poinformowało Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (European Festivals Association). Laureatów wytypowało Międzynarodowe Jury EFFE spośród 715 festiwali europejskich, zgłoszonych do konkursu, które wcześniej otrzymały odznaczenie – EFFE Label. Nagroda przyznawana jest za wyjątkowe zaangażowanie w rolę festiwali w sztuce i społeczeństwach. Laureaci (EFFE Laureates) w nagrodę otrzymują kampanię promocyjną w mediach, która potrwa do połowy września.

Ogłoszenie zwycięzcy oraz uroczystość wręczenia Nagród EFFE (EFFE Awards) odbędzie się 18 września 2017 roku podczas Arts Festivals Salon w Brukseli, w Centrum Sztuk Pięknych BOZAR (Centre of Fine Arts – BOZAR).

 

Na zdjęciu: Obraz, eksponowany w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Fot. Kazimierz Netka

Gdański Teatr Szekspirowski w Gdańsku to, jedyny teatr szekspirowski w Polsce. Powstał w miejscu, gdzie istniała od początku XVII wieku przez ponad 200 lat Szkoła Fechtunku. To był wielofunkcyjny budynek przeznaczony m.in. do ćwiczeń i turniejów szermierczych, występów i pokazów, walk zwierząt, ale też teatralnych przedstawień. Grały w nim często aktorskie trupy z Anglii, wystawiając szekspirowskie dramaty.

William Szekspir, dramaturg angielski, żył w latach 1564 – 1616.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *