Port Lotniczy Gdańsk – czyli jak dokonywać cudów gospodarczych. Symbol doskonałego biznesu i wolności. W ciągu 30 lat, gdańskie lotnisko obsłużyło 60 milionów pasażerów. Rozpoczęło budowę Airport City Gdańsk – lotniskowego parku biurowców

Fot. Kazimierz Netka.

Midas w województwie pomorskim

Jeśli gdzieś w Pomorskiem dokonywano w ciągu ostatnich kilkunastu lat cudów gospodarczych, to jedno miejsce można wskazać z pełnym przekonaniem: Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. 5 kwietnia 2024 roku, to Lotnisko będzie obchodziło 50-lecie funkcjonowania w obecnym miejscu: w Gdańsku Rębiechowie oraz 30-lecie zarządzania przez spółkę, której prezesem jest Tomasz Kloskowski.

Lotniskowy cud gospodarczy w Gdańsku Rębiechowie to zasługa wszystkich pracowników tego przedsiębiorstwa. Działania tych osób porównywane mogą być do tego, co potrafił czynić król Midas: każda rzecz, której dotknął, zamieniała się w złoto. Oczywiście, może to mieć efekty również niezbyt korzystne, ale społeczności przynosi profity.

Takie umiejętności króla Midasa być może posiadają pracownicy właśnie spółki Port Lotniczy w Gdańsku, bo zbudowali unikatowe obiekty i to również w czasach, gdy pandemia paraliżowała działania wielu firm na całym świecie. Gdańskie lotnisko rozkwita i jest to wspaniałe zwieńczenie podwójnego, wspomnianego już jubileuszu: półwiecza istnienia gdańskiego lotniska w obecnym miejscu i 30-lecie zarządzania nim przez pracowników spółki, o talencie dorównującym królowi Midasowi.

Z takim wrażeniem opuszczaliśmy 25 marca 2024 roku miejsce konferencji zorganizowanej w Porcie Lotniczym Gdańsk w związku z obchodami niezwykłych, wspomnianych wyżej rocznic.

Fot. Kazimierz Netka.

Spotkanie prowadziła Agnieszka Michajłow – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. O znaczeniu lotniska, planach na przyszłość i trudnościach w realizacji zamierzeń spowodowanych pandemią mówili m.in. Tomasz Kloskowski – prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy; Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska; Magdalena Czarzyńska- Jachim – pełniąca obowiązki prezydenta Sopotu; Marek Łucyk – wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju; prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Oto, co zanotowaliśmy podczas konferencji:

Gala na 1300 osób z kraju i z zagranicy

– Zaczniemy od rozrywki zanim przejdziemy do merytoryki – zaproponował Tomasz Kloskowski – prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Przypomnę, że piątego kwietnia o godzinie 18.00 mamy Wielką Galę Lotniska w AberExpo. Jest to Gala na 1300 osób, z czego przewidujemy około 300 osób gości zagranicznych.

Cała branża lotnicza z całej Polski i z Europy z nami będzie; będą oczywiście nasi właściciele, będzie pan prezydent Lech Wałęsa. Na tej gali, oprócz tego że chcemy wszystkim podziękować wam bo wy również podróżujecie z tego lotniska, jesteście pasażerami i tak dzięki wam my mamy pracę bo wy płacicie nasze pensje, to chciałbym również uhonorować i nagrodzić najważniejsze osoby, które przyczyniły się do rozwoju tego lotniska, przyczyniły się za te ostatnie 30 lat. W 1974 roku ja miałem 5 lat więc i tych lat 50 lat temu nie pamiętam ale te ostatnie 30 już bardzo dobrze i chcę powiedzieć, że osoby, które będą nagradzane dostaną rzeźbę. To jest rzeźba Tomasza Radzewicza naszego pomorskiego artysty.

Lotnisko jako element rozwoju gospodarczego

– Szanowni państwo, możemy zastanawiać się czy lotnisko kojarzy nam się tylko z wakacjami ale myślę że to coś bardzo, bardzo ważnego, że w roku którym obchodzimy 50 istnienia lotniska tu w Rębiechowie – ja byłam w planach pan prezes już był – potwierdziła Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.

 Fot. Kazimierz Netka.

– Ja byłam w planach Bo w 74 roku moi rodzice brali ślub i pamiętam jeszcze mniej. Natomiast obchodzimy także 30-lecie spółki Port lotniczy ale myślę ,że to bardzo bardzo ważne żeby widzieć lotnisko też jako element naszego rozwoju gospodarczego, naszego widzenia Gdańska, metropolii, Pomorza właśnie jako ważnego ośrodka gospodarczego bo przecież te połączenia lotnicze w dużym stopniu także są wymagane przez klientów biznesowych. Wymienił przed chwilą pan prezes ważnych partnerów samego lotniska ale przecież doskonale wiemy, że dobre połączenia lotnicze, lotnisko dobrej jakości jest ważnym elementem wtedy kiedy mówimy o Pragnę podać parę tylko liczb, bo rzeczywiście myślę że to są bardzo ciekawe dane. W 1974 roku, wtedy kiedy lotnisko zaczęło działalność tutaj w Rębiechowie, obsłużyło 250 000 pasażerów. Pierwszy milion przekroczyliśmy w 2006 roku, a ubiegły rok 2023 zamknęliśmy obsłużeniem niemal 6 milionów pasażerów. Myślę, że te dane pokazują jak bardzo nasze lotnisko się rozwija.

O jednej rzeczy trzeba też powiedzieć: jak bardzo ważna jest też dobra współpraca między lotniskiem ale także całym obszarem metropolitalnym, widzeniem także tej ważnej roli lotniska wtedy kiedy w 2012 roku miasto Gdańsk było gospodarzem Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2012 – wiemy jak bardzo ważnym aspektem samej organizacji mistrzostw była rozbudowa lotniska To też dało ważny impuls do rozbudowy naszego lotniska i cieszymy się, że lada moment bo z końcem marca zazwyczaj siatka letnich połączeń wchodzi wchodzi w życie, że w tej letniej siatce 85 różnych połączeń nas czeka. Zachęcam państwa do korzystania, do bycia dumnym i ja zawsze jestem bardzo dumna kiedy wracając z różnych wydarzeń lądują w Gdańsku i wita mnie komunikat: Port Lotniczy imienia Lecha Wałęsy w Gdańsku. Myślę, że to jest coś bardzo, bardzo ważnego, także ten aspekt wsparcia artystów, wsparcia sztuki, widzenia tego, że lotnisko jest częścią organizmu Gdańska, Pomorza. To jest coś bardzo, bardzo ważnego. Za to również dzisiaj panu prezesowi ale także wszystkim pracownikom, którzy tworzą ten ważny element gospodarki na Pomorzu z całego serca pragnę podziękować. Jesteśmy z Was dumni! – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.

Jeśli zapamiętam – niech mnie zwolnią

– Pani prezydent zrobiła wstęp do tego jak należy czytać lotnisko czym mierzyć – stwierdził prezes Tomasz Kloskowski. – Wszyscy mierzycie je połączeniami, liczbą tych połączeń. Przypomnę: w 1994 roku – 30 lat temu mieliśmy 4 połączenia; LOT operował do Warszawy i do Hamburga, SAS operował do Kopenhagi, a Aerofłot do Sankt Petersburga. Wtedy znałem te cztery połączenia na pamięć. Dzisiaj tych 85 nie znam. Jeżeli kiedykolwiek będzie sytuacja taka, że będę znał siatkę połączeń, to teraz apeluje do właścicieli, żeby mnie zwolnili w trybie natychmiastowym. Otwieramy nowe połączenia na lato; przypomnę wraca Rzym. Zapraszam wszystkich do Rzymu, do Walencji bo ostatnimi czasy jak pamiętacie państwo uruchamiamy połączenia – linie lotnicze z Gdańska uruchamiają połączenia letnie, te, o które żeście nas zawsze cisnęli i zawsze mieliście do nas pretensje, że ich nie ma. Chcę wam powiedzieć również, że śpieszcie się z lotami czarterowymi bo wiemy, że u touroperatorów sezon letni jest już prawie wyprzedany, a na niektóre połączenia nie ma miejsc w szczytowym sezonie letnim, tak że w ogóle spodziewamy się bardzo mocnego uderzenia lotów czarterowych.

Pamiętacie, niedawno uruchomiliśmy połączenie do Teneryfy. To połączenie lata na 99% low faktorze, czyli współczynniku wykorzystania miejsc w samolocie. Czyli nie ma miejsc wolnych. Rozmawiamy z przewoźnikami o tym, żeby po połączeniu do Las Palmas także było połączenie do innej Wyspy Kanaryjskiej, ale to jest jeszcze w zakresie planów. Siatka połączeń rozwija się bardzo dynamicznie mimo tego, że tanie linie Wizzair i Ryanair przypomnę w tym roku mają pewne problemy z samolotami – to znaczy nie mogą dać tylu samolotów ile by chcieli. Przewiduję, że w roku 2025 w związku z tym kiedy te samoloty, które mają na przykład teraz remontowane silniki, wrócą do siatki połączeń, będziemy mieli eksplozję nowych połączeń i wtedy już nawet najstarsi górale nie będą pamiętali ile my już mamy tych połączeń – powiedział prezes Tomasz Kloskowski.

Podziękowania za wspieranie kultury i sportu

– Szanowni państwo lotnisko, z którego – jak mówił pan prezes – coraz chętniej i częściej latamy, lotnisko jak mówiła pani prezydent: ważny element gospodarki, ale to jest także niezwykły mecenas kultury i sportu w naszym regionie – podkreśliła Magdalena Czarzyńska-Jachim – pełniąca obowiązki prezydentki Sopotu.

Fot. Kazimierz Netka.

– Co roku na wsparcie sportu i kultury trójmiejskiej i nie tylko trójmiejskiej, przeznaczonych jest od 3 do 4 milionów złotych. Tak naprawdę jakby zrobić listę klubów miejskich to chyba każdy ma na liście sponsorów Lotnisko im Lecha Wałęsy to jest oczywiście Trefl Sopot to jest Trefl Gdańsk to są siatkarze, piłkarze ręczni to jest Sopocki Klub Lekkoatletyczny, Ogniwo też.

Nie ma chyba znaczącego klubu sportowego, który nie ma na liście lotniska jako sponsora i za to ogromne podziękowania, bo to jest niezwykłe wsparcie dla naszego sportu, to jest też wsparcie kultury, instytucji, wydarzeń ale też – co ostatnio bardzo się rozwija I bardzo nas cieszy – takie działania prospołeczne: pikniki dla uczniów szkół z Trójmiasta i z regionu, wydarzenia dla seniorów, potańcówka na dużym Terminalu. To powoduje, że nasi mieszkańcy nie traktują lotniska jako elementu obcego, z którego się tylko lata ale jest to miejsce przyjazne, gdzie można przyjechać nie tylko po to żeby gdzieś wylecieć ale także by dobrze spędzić czas. Za to wsparcie szczególnie kultury i sportu bardzo serdecznie dziękujemy i liczymy na więcej; liczymy, że to będzie więcej niż 4 miliony w kolejnych latach bo naprawdę myślę, że zwraca się to z nawiązką i co to cieszy, że nie tylko drużyny zawodowe ale także korzysta sport dzieci i młodzieży, który jest dla nas bardzo ważny. Tak że gratulacje, gratulacje i dziękujemy za to wsparcie – powiedziała prezydentka Magdalena Czarzyńska-Jachim.

Marzenie Pana Prezesa

– Pragnę, byśmy też zrozumieli dlaczego my w ogóle inwestujemy w kulturę – kontynuował prezes Tomasz Kloskowski. – Mam takie marzenie żeby wszystkie firmy, które są w Trójmieście miały taką filozofię, taki punkt widzenia.

Pamiętajmy, że miasta dzisiaj przy tej słabnącej demografii walczą o nowych mieszkańców, o tych mieszkańców my dzisiaj walczymy, konkurujemy z Poznaniem, z Wrocławiem, z Krakowem. Mamy fantastyczne morze; mamy klimat. Pracodawców już im nie damy bo to już pracodawcy sami mogą stworzyć doskonałe warunki do tego żeby pracodawcy wchodzili na ten rynek ale dalej jest tak zwana jakość życia.

Uważam, że każda firma bez względu na to jaka jest ich forma własności, powinna zostawiać cząstkę siebie, żeby inwestować w sport i kulturę, żeby ta jakość życia naszych mieszkańców rosła, bo jak ta jak będzie rosła to ludzie będą chcieli się osiedlać, będą chcieli przyjeżdżać nowi z terenów gdzieś pozaaglomeracyjnych i się tutaj budować.

Lotnisko zachęca do dronów i do rezygnacji z fajerwerków

– Patrząc na rozwój lotniska i patrząc na rozwój naszego regionu – wystarczy wspomnieć że jesteśmy na piątym miejscu w Polsce gdzie rozwijają się inwestycje zagraniczne – powiedział Marek Łucyk – prezydent Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

– To na pewno dzięki temu, że jest tak wspaniałe lotnisko, tak wspaniałe połączenia. Patrząc też na wzrost liczby miejsce dla turystów, którzy przyjeżdżają do nas w sezonie czy poza sezonem, to chociażby przez 11 lat dwukrotnie zwiększyła się liczba miejsc gdzie turyści mogą przyjeżdżać i to też dzięki na pewno rozwojowi lotniska.

Dla mnie lotnisko osobiście kojarzy się zawsze pozytywnie. Tak, jak mówiła pani prezydent, za każdym razem jak wylatujemy to większości z nas kojarzy nam się z to że wylatujemy na wakacje więc wszyscy się cieszymy, że wylatujemy ale zawsze po tym tygodniu, dwóch tygodniach spędzania wakacji, zawsze z uśmiechem wracamy tutaj, do naszego domu i to lotnisko zawsze nam będzie kojarzyć się z czymś pozytywnym.

Fot. Kazimierz Netka.

Mówiliśmy tutaj o sponsorowaniu sportu, kultury. Ja natomiast bardzo pragnę jeszcze raz podziękować bo przypomnę że ostatnio na urodziny Gdyni mieliśmy wspaniały pokaz właśnie sponsorowany przez Lotnisko w Rębiechowie – pokaz dronów. Było to przepiękne 15 minut pokazanie w bardzo krótkim czasie historii naszego miasta, które zakończyło się przepięknym napisem Kocham Gdynię. Za to bardzo dziękuję bo i mieszkańcy Gdyni również za to dziękują bo naprawdę mimo niepogody, mimo różnych utrudnień jeszcze przed przed tym samym pokazem, to wydarzenie było naprawdę kulminacją obchodów urodzin naszego miasta.

Patrząc na rozwój lotniska, patrząc na to co państwo tutaj wspólnie robimy, naprawdę jesteśmy z tego dumni. Wystarczy powiedzieć, że dzisiaj mieszkańcy naszego regionu mogą wylecieć do 70 lotnisk z na całym świecie. To świadczy o ogromnym rozwoju tego lotniska. I oczywiście życzę panu prezesowi, żeby było jeszcze więcej tych połączeń bo każdy z mieszkańców naszego regionu z miłą chęcią będzie korzystał z tego lotniska – powiedział wiceprezydent Marek Łucyk.

Rozbudowa Airport City Gdańsk

– Dziękuję bardzo! Uzupełniając to, co pan prezydent powiedział, na stulecie Gdyni zasponsorujemy Gdyni dwa razy więcej dronów, bo to żeśmy rozeznawali ten temat na razie, więc już się zadeklarowałem – zapewnił prezes Tomasz Kloskowski. – Jeżeli dożyję, jeżeli mnie właściciele jeszcze dalej będą trzymali w tym miejscu, w którym jestem, to zasponsorujemy pokaz dronów, bo doszliśmy do wniosku, że jak on by był jeszcze dwa razy większy, to wtedy byłby Wow! Chcemy powiedzieć, że te pokazy, drony one się dopiero zaczynają; one są jakąś alternatywą dla sztucznych ogni, dla fajerwerków, które wiadomo – nie są koniecznie takie passé w dzisiejszych czasach ze względu na straszenie zwierząt i tak dalej i tak dalej. Może to jest kierunek przyszłościowy, ale jako prekursorzy to musimy tam z grubego C uderzyć, więc takie są też plany.

A propos planów to żebyśmy też wiedzieli co nas czeka w najbliższych latach chodzi o lotnisko.

Przypomnę że dzięki odwadze i wizjonerstwu właścicieli żeśmy w pandemii rozwijali się, rozbudowaliśmy lotnisko. Jesteśmy jedynym lotniskiem w Polsce z tych dużych, które dzisiaj może naprawdę pić szampana, jeść truskawki ponieważ mamy infrastrukturę rozbudowaną, która czeka na naszych pasażerów. Pozostałe lotniska zobaczycie w najbliższych latach będą miały problem ze swoją rozbudową, bo pod rekordowym ruchem pasażerskim. Myśmy wykorzystali do tego pandemię. Trzeba było mieć odwagę – za to właścicielom dziękuję – i teoretycznie moglibyśmy odpoczywać, no ale okazuje się, że ruch rośnie tak dynamicznie. Przygotowujemy rozbudowę płyt postojowych czyli zaczynamy projektowanie nowych płyt postojowych. Agent hangarowy, mimo że w zeszłym roku oddaliśmy drugi hangar do obsługi technicznej samolotów, mówi: potrzebny mi jest trzeci. Przewoźnicy chcą dalej modernizować swoje samoloty, naprawiać swoje samoloty. W związku z tym będziemy realizować też inwestycję – trzeciego hangaru Lotniczego. DHL, który odpowiada za ruch cargo przyszedł i powiedział, że jest za mała; potrzebuje 3 razy taką bazę. W związku z tym stworzymy również warunki do rozwoju DHL-u.

Fot. Kazimierz Netka.

Jeśli chodzi o kolejny budynek biurowy związany z projektem Airport City Gdańsk – będziemy stopniowo, ze względu na sytuację na rynku – nie chcemy oczywiście też burzyć całej linii melodycznej miasta, czyli w trzech miast, które rozwijają się firmy w tym głównym ciągu czyli Młode Miasto, Olivia Centre, Łużycka – chcemy być tylko dodatkiem do tego miejsca, więc na spokojnie wydaje mi się, że w przyszłym roku rozpoczniemy budowę drugiego budynku biurowego. Bo na tym rynku, wiecie sami, poszliście na online i wiecie, że trochę sytuacja się zmieniła, więc jest ten rynek jest ostrożniejszy.

Reasumując, będziemy przygotowywali spokojnie lotnisko do dalszego rozwoju – poinformował Tomasz Kloskowski – prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Gdańskie lotnisko przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki morskiej

– 50-lecie gdańskiego lotniska i jego rozwój ma też silne związki z gospodarką morską i z przemysłami morskimi – mówi prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:

Fot. Kazimierz Netka.

– Z tego lotniska odlatywały przez długi czas i w dalszym ciągu odlatują załogi statków, które są wymieniane, a teraz marynarze, którzy pracują na kontraktach zagranicznych. Pamiętajmy o tym, że mamy 40 000 marynarzy, głównie oficerów, którzy pływają po całym świecie i lotnisko gdańskie jest jednym z istotnych lotnisk do wymiany załóg, Nie tylko wymiana załóg statków, ale także załóg, pracujących na platformach wiertniczych, na platformach, które wydobywają spod dna olej i gaz, bo także tą drogą, z lotniska gdańskiego, latają też załogi, remontujące statki w trakcie rejsów. Bardzo dużo ludzi lata do pracy w krajach skandynawski8ch w tym w stoczniach, a więc ta aktywność, w obszarze przemysłów i gospodarki morskiej ma także wpływ na to, że lotnisko w Gdańsku jest potrzebne i potrzebny jest jego rozwój, wspierający polską gospodarkę morską.

Oto dodatkowe wiadomości, które przekazała nam Agnieszka Michajłow – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy:

65 milionów pasażerów w 50-letniej historii gdańskiego lotniska

Prawie 6 milionów pasażerów w skali jednego roku. 85 kierunków w siatce połączeń z Gdańska. Taki jest Port Lotniczy Gdańsk Anno Domini 2024. Świętujemy 50 urodziny lotniska i 30-lecie spółki Port Lotniczy.

W pierwszym roku działalności lotniska w Rębiechowie, w 1974 roku, było ponad 250 tysięcy pasażerów. Tak podaje Rocznik statystyczny transportu z 1986 roku. Dla porównania w 2023 roku mieliśmy prawie 6 milionów pasażerów, czyli prawie 24 razy więcej.

„Port Lotniczy Gdańsk zawdzięcza swój rozwój pasażerom, którzy każdego dnia wybierają Gdańsk jako miejsce docelowe. Rośniemy dzięki inwestycjom, które zrealizowaliśmy i które nadal zamierzamy realizować. Ważne jest zaufanie naszych właścicieli: prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Pozycję portu budują też jej pracownicy i wiele firm kooperujących” – powiedział na konferencji prasowej na lotnisku Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Od momentu, gdy zaczęła działalność w 1994 roku spółka Port Lotniczy, przez 30 lat, gdańskie lotnisko obsłużyło 60 milionów pasażerów. W 1994 roku było tylko 146 tysięcy gości. Pierwszy milion pasażerów w skali jednego roku był w 2006 roku, drugi w 2010, trzeci w 2014, czwarty w 2016, a piąty w 2019. Prawie na pewno sześć milionów obsłużonych pasażerów przekroczymy w 2024 roku.

„To bardzo ważne, żeby widzieć lotnisko jako element naszego rozwoju gospodarczego. Odpowiednia siatka połączeń i dobrej jakości lotnisko to ważne elementy przy podejmowaniu decyzji o ulokowaniu firmy w takim czy innym miejscu” – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. „W 1974 roku, kiedy lotnisko zaczęło działalność w Rębiechowie, obsłużyło 250 tys. pasażerów. Pierwszy milion przekroczyliśmy w 2006 roku, a w ubiegłym roku zostało obsłużonych niemal 6 milionów pasażerów. Te dane pokazują, jak bardzo nasze lotnisko się rozwija” – dodała.

„Rozwój lotniska i naszego regionu wpływają na wzrost liczby inwestycji zagranicznych. Jesteśmy pod tym względem na piątym miejscu w Polsce. Nasz port lotniczy wpływa także na rozwój miejsc dla turystów, których przez 11 lat dwukrotnie przybyło” – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Port lotniczy dla sportu i kultury

„Port Lotniczy Gdańsk to niezwykły mecenas kultury i sportu w naszym regionie. Co roku na ten cel przeznaczane są 3 – 4 mln złotych. Prawie każdy trójmiejski klub ma na liście sponsorów lotnisko im. Lecha Wałęsy, w tym Trefl Sopot, Trefl Gdańsk czy piłkarze ręczni. To jest niezwykłe wsparcie dla lokalnego sportu. Widoczne jest również wspieranie kultury i instytucji oraz działania prospołeczne. To powoduje, że nasi mieszkańcy traktują lotnisko jako miejsce, z którego się nie tylko lata, ale gdzie także można dobrze spędzić czas” – powiedziała Magdalena Czarzyńska-Jachim, po. prezydenta Sopotu.

Port Lotniczy Gdańsk każdego roku wspiera wiele instytucji i przedsięwzięć. Jesteśmy sponsorami trójmiejskich drużyn sportowych: Trefla Sopot – Sponsor Strategiczny, Trefla Gdańsk – Złoty Sponsor, Wybrzeża Gdańsk Handball – Sponsor Elitarny, Ogniwa Sopot, Wybrzeża Gdańsk i Sopockiego Klubu Lekkoatletycznego. Wspieramy kierowcę rajdowego Sebastian Matuszewski Motorsport, Pomorski Związek Żeglarski, Automobilklub Orski, CSIO Sopot, Bieg Westerplatte, ale także Stowarzyszenie Piłki Ręcznej Gminnego Klubu Sportowego Żukowo i Klub Sportowy Kościerzyna.

Bardzo ważna jest dla nas misja wspierania pomorskiej kultury. W minionych latach sponsorowaliśmy takie instytucje jak Teatr Muzyczny w Gdyni, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Fundacja Gdańska, Opera Bałtycka, Gdański Teatr Szekspirowski, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. W tym roku sponsorowaliśmy pokaz dronów z okazji urodzin Gdyni, wspieramy Międzynarodowy konkurs astrofotograficzny organizowany przez Hevelianum, Bałtycką Agencję Artystyczną BART w cyklu spotkań pt. „Rodzinne poranki z Mewą Sopocianką”. Zakupiliśmy też do Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku Portret Tadeusza Wawrzyńca Pietrzkiewicza, autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Między innymi za to zostaliśmy nominowani do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za 2023 rok. Gala tej nagrody odbędzie się 25 kwietnia.

Siatka połączeń 2024

O sukcesie lotniska świadczy ciągle rozwijająca się siatka połączeń. W letniej siatce, która zacznie obowiązywać 31 marca 2024 jest 85 połączeń, do 23 krajów, na 70 lotnisk, realizowanych przez 10 linii lotniczych.

Fot. Kazimierz Netka.

Po latach przerwy wraca połączenie do Helsinek, które będzie realizowała linia lotnicza Finnair. Od 31 marca będzie latała do stolicy Finlandii, 10 razy w tygodniu, od poniedziałku do niedzieli. Pojawią się zupełnie nowe połączenia. Ryanair od 2 kwietnia poleci z Gdańska do Szwecji, do Skellefteå, dwa razy w tygodniu, we wtorki i soboty. Nowe loty do Brindisi we Włoszech Ryanair zainauguruje 1 maja i będzie realizował dwa razy w tygodniu, w środy
i niedziele. Linia lotnicza Wizz Air od 1 kwietnia wystartuje z nowymi połączeniami do Rzymu na lotnisko Fiumicino, trzy razy w tygodniu, w poniedziałki, środy i piątki. Natomiast nowe loty do hiszpańskiej Walencji Wizz Air będzie realizował od 31 maja, dwa razy w tygodniu, w czwartki i niedziele.

Szczegółowa siatka połączeń regularnych:

Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Brindisi, Bristol, Burgas, Chania, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Podgorica, Praga, Ryga, Rzym, Santorini, Skelleftea, Sztokholm-Arlanda, Wenecja, Wrocław, Vaxjo, Zadar;

Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Alicante, Barcelona El-Prat, Bergen, Burgas, Dortmund, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Heraklion, Kopenhaga, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Rzym, Split, Stavanger, Sztokholm-Arlanda, Teneryfa, Tirana, Tromso, Trondheim, Turku, Walencja; Warszawa, Rzeszów LOT; Amsterdam KLM; Kopenhaga, SAS; Frankfurt, Monachium Lufthansa; Bergen, Oslo-Gardermoen Norwegian, Finnair Helsinki, Dusseldorf Eurowings, Zurych Swiss.

Fot. Kazimierz Netka.

W nadchodzącym sezonie wakacyjnym biura podróży zaoferują turystom nowe czarterowe kierunki z Gdańska do Salonik w Grecji, do Podgoricy w Czarnogórze, do Girony w Hiszpanii oraz na Dżerbę w Tunezji. Pozostają w ofercie biur podróży Coral Travel, TUI, ITAKA, Rainbow i Grecos wyjazdy do popularnych kurortów w Turcji (Antalya, Bodrum, Izmir), Egipcie (Hurgada, Marsa Alam, Sharm el Sheikh), Tunezji (Enfidha, Monastyr), Bułgarii (Warna, Burgas), Hiszpanii (Barcelona, Malaga), Albanii (Tirana), na wyspy greckie (Heraklion, Rodos, Korfu, Kos, Chania, Zakyntos), hiszpańskie wyspy (Majorka), na Cypr (Larnaka). Z Gdańska latać będą samoloty linii czarterowych Enter Air, Buzz, Sky Up, SkyExpress, Air Cairo, Nouvelair, Ryanair SUN, Smartwings Poland, European Air Charter Pegasus, Corendon oraz Mavi Gok. Jako czartery polecą też do Turcji samoloty LOT.

Gala urodzinowa

5 kwietnia 2024 w AmberExpo odbędzie się uroczysta gala z okazji dwóch rocznic. Port Lotniczy Gdańsk zaprosił na to wydarzenie kontrahentów, współpracowników i przyjaciół.

W trakcie gali uhonorowani zostaną ludzie, którzy wywarli duży wpływ na rozwój lotniska, m.in. patron portu, były Prezydent Rzeczypospolitej Lech Wałęsa, a także Prezes linii lotniczej Wizz Air József Váradi, Roland Cracco Dyrektor Zarządzający firmy Interparking, która rozbudowuje i zarządza lotniskową strefą parkingową i Dag Rasmussen Prezes i Dyrektor Generalny Lagardere Travel Retail, firmy która prowadzi strefę komercyjną sklepów i restauracji lotniska. Wyróżnieni otrzymają statuetkę, która powstała specjalnie z tej okazji, wykonana została z brązu przez polskiego artystę rzeźbiarza Tomasza Radzewicza. Tytuł rzeźby to Wolność/Freedom. Jak twierdzi autor: „Inspiracją do jej stworzenia było logo lotniska i idea wolności, z którą wiąże się wszystko, co stanowi o współczesnym człowieku. Wolność jako wolność słowa, wolność ducha, myśli czy wreszcie wolność w przemieszczaniu się i odkrywaniu świata”. W trakcie gali urodzinowej wystąpią artyści, w tym popularna piosenkarka Reni Jusis, pianiści z Pomorza, artyści Teatru Muzycznego z Gdyni, Capella Gedanensis i zespół Bubliczki z Kaszub.

Historia i kamienie milowe rozwoju

Budowę lotniska w obecnej lokalizacji, w dzielnicy Matarnia, rozpoczęto w 1971 roku, ponieważ lotnisko we Wrzeszczu przeszkadzało w rozwoju dzielnic mieszkaniowych. Uroczyste otwarcie odbyło się 2 maja 1974 roku.

Ważnym krokiem w rozwoju lotniska było powołanie w 1993 roku spółki zarządzającej portem. Przystąpiły do niej samorządy: Gdańsk, Gdynia i Sopot. Spółka rozpoczęła działalność w 1994 roku. W 2001 roku do spółki wszedł samorząd województwa. Współudziałowcem pozostało Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Obecnie układ właścicielski jest następujący: Gmina Miasta Gdańska: 37,33 % udziałów, Województwo Pomorskie: 31,02 %, Polskie Porty Lotnicze S.A. 27,47 %, Gmina Miasta Gdyni: 2,11 %, Gmina Miasta Sopotu: 2,07 %.

Kolejnym ważnym momentem było wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku i uwolnienie rynków dla cywilnych lotów oraz pojawienie się tanich linii lotniczych. W 2004 roku regularne połączenia z Gdańska uruchomiła linia Wizz Air do Londynu Luton, następnie do szwedzkiego Malmo oraz Dortmundu w Niemczech. W 2005 roku na Pomorzu pojawił się Ryanair. Pierwszym połączeniem obsługiwanym z Gdańska przez irlandzką linię lotniczą były loty do Londynu Stansted.

Największy rozwój infrastruktury lotniskowej miał miejsce przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku w Polsce. Wówczas w Porcie Lotniczym Gdańsk zbudowane zostały: nowy terminal pasażerski T2, nowa droga kołowania wzdłuż drogi startowej, nowa płyta postojowa dla samolotów przy nowym terminalu, płyta do odladzania samolotów i droga patrolowo-techniczna dla służb. Ponadto zmodernizowany został cały układ odprowadzania wód opadowych. Powstała nowa baza techniczna dla lotniskowego sprzętu zimowego i letniego utrzymania nawierzchni.

Plany na przyszłość. Perspektywa 30 lat.

Port Lotniczy Gdańsk będzie się rozwijał i realizował kolejne inwestycje. W bliskich planach mamy budowę nowej płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu będzie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek, takich jak Dreamlinery, czy nawet Airbusy A380. Planujemy budowę nowej bazy dla agentów obsługi naziemnej. Po oddaniu do użytku w 2023 roku nowego hangaru do serwisowania i napraw samolotów, wraz z firmą LS Technics przymierzamy się też do budowy kolejnego, podobnego obiektu. Potrzeby na rynku MRO, czyli konserwacji, napraw i remontów samolotów są bowiem coraz większe. Docelowo na gdańskim lotnisku zmieni lokalizację wieża kontroli lotów. Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego i wzrostem liczby pasażerów będziemy rozbudowywać infrastrukturę terminalową.

Fot. Kazimierz Netka.

W tym celu zapewne rozebrany zostanie budynek terminala pasażerskiego T1 i w tym miejscu wybudowany nowy terminal – poinformowała Agnieszka Michajłow – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *