W gdańskim porcie morskim powstaje system parkingów dla ciężarówek dostarczających  lub odbierających towary. Pierwszy taki parking, zwany buforowym, otwarto 27 marca 2019 roku.

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W Porcie Gdańsk będzie kilka parkingów, które pomieszczą nawet 500 ciężarówek.

Polskie porty morskie nie są najlepiej skomunikowane z centrum kraju. Za mało jest szlaków kolejowych. Dlatego, transport towarów do i z portów na eksport i z importu odbywa się w znacznym stopniu szosami. Duża liczba ciężarówek sprawia, że brakuje dla nich miejsc postojowych w portach. W Gdańsku postanowiono sobie z tym poradzić, budując parkingi, na których np. tiry mogłyby czekać, a kierujący tymi pojazdami mieli warunki do odpoczynku.

 

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Parking przy ulicy Śnieżnej na ternie Morskiego Portu Gdańsk to pierwszy element systemu parkingów buforowych dla klientów tego portu. Ogrodzony, oświetlony i monitorowany teren parkingu jest w stanie przyjąć 62 samochody ciężarowe. Wjazdy wyposażono w szlabany, którymi sterują pracownicy ochrony. Do czasu wdrożenia przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jednolitego systemu awizacji samochodów ciężarowych, korzystanie z parkingu buforowego jest bezpłatne i odbywa się na podstawie awizacji elektronicznej. Parking posiada zaplecze socjalne. Na jego terenie znajduje się poczekalnia dla kierowców, a także prysznice i toalety. Zaplecze sanitarne przystosowane zostało dla osób niepełnosprawnych – wynika z informacji, które przekazała nam Agata Kupracz – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. W Komunikacie, który otrzymaliśmy są tez wypowiedzi:

– Parking buforowy powstał w celu usprawnienia ruchu związanego z transportem ładunków. Za kompleksową realizację inwestycji odpowiedzialna była gdyńska firma MTM. Wybudowany parking umożliwi lepszą kontrolę ruchu pojazdów. Wpłynie również na oszczędność czasu naszych klientów. Dzięki niemu kierowcy będą mogli spokojnie oczekiwać na załadunek lub rozładunek na terenie Portu. Korzyści płynące z parkingu odczują nie tylko kierowcy i pracownicy portowych terminali, ale także mieszkańcy Nowego Portu, ponieważ wyeliminuje zatory na ul. Marynarki Polskiej – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

 

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Koszt inwestycji wyniósł 5,5 mln zł. Budowa w całości została sfinansowana ze środków własnych ZMPG. Parking buforowy to pierwszy obiekt na terenie Portu Gdańsk, przeznaczony wyłącznie dla ciężarówek obsługujących Port. Zarząd Portu planuje budowę trzech kolejnych. Pierwszy obiekt powstanie w roku 2020 przy ul. Nowej Portowej, drugi przy ul Kontenerowej, a ostatni przy ul. Ku Ujściu. Łącznie to ponad 500 miejsc parkingowych.

– Bardzo zależało nam na czasie realizacji, dlatego zdecydowaliśmy się na formułę „zaprojektuj i zbuduj”, co przyspieszyło oddanie parkingu do użytku. Wykorzystaliśmy innowacyjną technologię betonu wałowanego, który jest znacznie trwalszy i tańszy od zwykłej nawierzchni betonowej. Jeżeli się sprawdzi, będziemy używać go przy budowie kolejnych parkingów, dróg lub placów składowych – mówi Sylwia Artichowicz, Dyrektor Departamentu Utrzymania Infrastruktury w ZMPG.

Liczba miejsc parkingowych w Porcie Gdańsk będzie się zwiększać.

(K.N.)

 Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *