Port Gdańsk otwiera biuro handlowe w Chinach – jako pierwszy z polskich portów. Polska gospodarka morska zacieśnia więc współpracę z Chińską Republiką Ludową. Pierwszym po II wojnie światowej wydarzeniem tej rangi było utworzenie w 1951 roku CHIPOLBROK-u.

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Chińczycy zainteresowani są m.in. planami budowy Portu Centralnego w Gdańsku.

 

Fot. Kazimierz Netka

Współpraca między Chinami a Portem Gdańsk rozwija się z roku na rok. Za marketingowym sukcesem podczas tegorocznych targów branżowych CILF 2018 w Chinach, przyszedł czas na otwarcie biura handlowego Portu Gdańsk w Azji. Będzie to pierwsze przedstawicielstwo handlowe reprezentujące polski port w Państwie Środka.

 

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Port Gdańsk zdecydował się otworzyć pierwsze biuro w Szanghaju – to nie tylko największe miasto w Chinach, lecz także światowy lider wśród portów morskich. Biuro handlowe Portu Gdańsk powstało przy współpracy z PAIH (Polską Agencją Inwestycji i Handlu) – wynika z informacji, które przekazał nam rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., w swym komunikacie podając też wypowiedzi:

– To milowy krok w budowie mocnej pozycji Portu Gdańsk na mapie światowej. Nasza stała obecność w samym centrum chińskiej gospodarki morskiej jest sukcesem zarówno biznesowym, jak i wizerunkowym. Żaden z bałtyckich portów nie działa na rynku azjatyckim tak prężnie, jak Port Gdańsk. Jako pierwsi otworzyliśmy nasze biuro handlowe w Chinach. Jest to następstwo konsekwentnego tworzenia marki w świadomości chińskich partnerów, a zarazem podłoże dla przyszłych działań – mówi Patryk Felmet – dyrektor Działu Marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Biuro otwarto 3 listopada 2018 roku. W uroczystym otwarciu wziął udział także Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zadaniem biura jest wzmacnianie już istniejącego partnerstwa z chińskimi firmami, pozyskiwanie nowych klientów oraz koordynacja wzajemnej współpracy, także w sferze inwestycji. Tych w Porcie Gdańsk nie brakuje: największą z nich jest Port Centralny, którego projekt już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie m.in. ze strony chińskiej.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Port Gdańsk to dla Azji morska brama do rynków Europy, zwłaszcza Centralnej i Wschodniej. Bezpośrednie, stałe połączenia oceaniczne połączone są z konkurencyjnością. Port w Gdańsku to jeden z najtańszych korytarzy transportowych z Azji do Europy w skali globu – mówi Łukasz Greinke – prezes ZMPG S.A.

– Współpraca między Chinami a Portem Gdańsk to już tradycja. Trwa nieprzerwanie od ponad 15 lat. Stałość relacji, także handlowych, to istotny czynnik w kulturze chińskiej. Nasze nowe biuro przypieczętowuje wzajemne zaufanie, a to z pewnością ułatwi nam pierwszy kontakt z nowymi kontrahentami – dodaje Łukasz Greinke.

 

Fot. Kazimierz Netka

Port Gdańsk jest obecnie najszybciej rozwijającym się hubem transportowym w rejonie Morza Bałtyckiego. Korzystne położenie geograficzne oraz nowoczesna infrastruktura to powody, dla których jest on wybierany jest przez chińskich armatorów. Jako jedyny port bałtycki Gdańsk posiada stałe połączenia żeglugowe z portami w Chinach (Szanghaj, Ningbo, Yantian, Xiamen). Port Gdańsk również jako jedyny na Bałtyku jest w stanie przyjmować największe na świecie transoceaniczne kontenerowce OOCL. Z tych możliwości już teraz korzystają chińscy giganci rynku, m.in. China Merchants, Cosco, China Communications Construction Company, ZMPC czy Steel Searcher – informuje rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

 

Fot. Kazimierz Netka

Współpraca gospodarek morskich Polski i ChRL trwają już prawie 70 lat. Założona 15 czerwca 1951 r., Chipolbrok (chińsko-polska spółka akcyjna; Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe) była pierwszym wspólnym przedsięwzięciem w Chińskiej Republice Ludowej. Rozpoczęty od 6 starych statków, Chipolbrok przekształcił się w morską korporację żeglugową o wartości netto ponad 300 milionów USD, flotę 17 profesjonalnych ciężkich statków podnośnikowych o łącznej pojemności prawie 496,000 DWT i liniowce docierające do wszystkich głównych światowych portów – napisano na stronie internetowej http://chipolbrok.com.pl/article/1/general-info .

 

Fot. Kazimierz Netka

Także województwo pomorskie posiada swe biuro w Chinach. Biuro Pomorskie w Chinach z siedzibą w Pekinie powstało w dniu 5 stycznia 2009 roku na mocy porozumienia, zawartego pomiędzy firmą Dragon Era Trade Corporation, działającą na terenie Chin a Agencją Rozwoju Pomorza S.A., mieszczącą się w Gdańsku, działającą na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Województwie Pomorskim. Porozumienie zostało zawarte pod patronatem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Celem współpracy jest wspieranie pomorskich przedsiębiorców, a także promocja Pomorza w Chinach – napisano na stronie internetowej http://www.biuropomorskie.pl/pl/informacje/o-biurze?PHPSESSID=2a3de7f8aa9b0c6d6d140cac09b484d2 .

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *